ZAČÍT SPOLU
OD 4.9.2017 ZAČÍNÁME NA NAŠICH MATEŘSKÝCH ŠKOLÁCH UPLATŇOVAT PRVKY PROGRAMU ZAČÍT SPOLU
V mezinárodním označení program Step by Step, v České republice je známý pod názvem Začít spolu.
Začít spolu
Program Začít spolu buduje základy pro postoje, znalosti a dovednosti životně důležité pro člověka, který se bude vyrovnávat s nároky a problémy 21. století. Připravuje děti, aby se v budoucnu aktivně zajímaly o učení, uměly se efektivně učit, učení je bavilo a nebylo pro ně spojeno s nadměrným stresem.
· Filozofický základ programu Začít spolu a jeho cíle
Bez ohledu na to, kde žijí, budou muset dnešní děti čelit po celý svůj život změnám:
sociálním a politickým, změnám prostředí, změnám ve vědě a technice, změnám v průmyslu vedoucím ke změnám na trhu práce.
Program Začít spolu uznává, oceňuje a podněcuje vývoj těch charakteristických rysů osobnosti, které budou v rychle se měnící době obzvlášť potřebné. Intenzivně rozvíjí tři klíčové životní dovednosti dnešní doby:
1) komunikaci
2) spolupráci
3) řešení problémů
Připravujeme děti na to, aby se v budoucnu aktivně zajímaly o učení, uměly se samy a efektivně učit, učení je bavilo a nebylo pro ně spojeno s nadměrným stresem. Mezi další cíle, které pomáhají rozvíjet tyto schopnosti patří:
- přijímat změny a aktivně se s nimi vyrovnávat
- kriticky myslet a umět si vybírat, nést za svou volbu odpovědnost
- rozpoznávat problémy a řešit je
- být tvůrčí, mít představivost
- sdílet zájem a odpovědnost vůči společenství
- podporovat tělesný rozvoj a zdraví dítěte, jeho osobní spokojenost a pohodu.
· Principy programu Začít spolu
Důraz na individuální přístup ke každému dítěti
-umožňovat každému dítěti, aby se vyvíjelo vlastním tempem
-integrovat individuální cíle do obvyklých denních činností a do celkového týdenního plánu
-„POMOZ MI, ABYCH TO DOKÁZAL SÁM“
Integrované učení
– hrou a činnostmi, které je praktikováno hlavně v centrech aktivit. Jde o vzdělávací přístup, který spočívá na vyhledávání tématu, které je dětem blízké. Podporujeme učení se dětí navzájem od sebe. Základní formou hodnocení v programu Začít spolu je sebehodnocení.
– témata představují ucelenou, uspořádanou, logicky navazující řadu tematických bloků pro určitý časový úsek
– plánováním zde rozumíme proces, kterými se budou děti zabývat a vychází z potřeb dětí
– připravujeme na základě: aktivního zájmu a přání dětí; svých zkušeností; odborných znalostí; pozorováním
Podnětné prostředí
Důraz na podnětné prostředí, které umožňuje samostatné rozhodování a volbu dítěte a přijímání odpovědnosti za ně. CA (centra aktivit)
Domácnost – kuchyňka z reálného života, nádobí je funkční, děti pracují s konkrétními potravinami\
Ateliér – výtvarné činnosti poskytují dětem radost, prožitek a uspokojení. Pomůcky jsou dětem dostupné – pastelky, fixy, barvy štětce, různé druhy papírů, nůžky apod.
Dílna – děti mají možnost pracovat s různým materiálem a nástroji. Mají k dispozici kladívka, pilky, hřebíky, šroubovák, svěrák, kleště, kombinačky aj.
Knihy a písmena – slouží k podchycení zájmu o literaturu, o čtení a psaní. Děti vnímají mluvenou a psanou podobu písma, manipulací s knihou i písmeny se pomalu s písmeny seznamují.
Dramatika – probíhají zde především napodobivé a námětové hry. Jsou zde k dispozici převleky , oděvy, doplňky – klobouky , kabelky, maňásci, kulisy aj.
Pokusy a objevy – slouží k různým pozorováním, k pokusům biologickým i chemickým, k pěstování rostlin a objevování
Kostky – děti si zde procvičují hrubou a jemnou motoriku, zvyšují sebedůvěru, rozvíjejí sociální a jazykové dovednosti. Prostor pro sebevyjádření, fantazii a tvořivost.
Manipulační a stolní hry – centrum je zaměřeno na rozvoj jemné motoriky, fantazie, trpělivosti, vůle pro dokončení díla, poznáváni barev, geometrických tvarů, číslic aj.
Voda – písek – hry s těmito materiály podporují smyslový a tělesný rozvoj, koordinaci svalů celého těla, rozvoj jemné motoriky. Zde si dítě rozvíjí matematické představy, podporuje chápání přírodních zákonů aj.
Hudba – je univerzálním prostředkem komunikace, zábavy, poučení i uklidnění. Je jedním z nejbohatších zdrojů pro učení dětí předškolního věku.
Školní zahrada – být venku na školní zahradě či v přírodě v okolí mateřské školy za každého počasí je pro děti zajímavé a zdravé. Pohyb a změna vzduchu pomáhají dětem od stresu, nabízejí možnost k novému poznávání, pozorování, novým zážitkům a zkušenostem.
Integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami
Vytvářet podmínky pro začlenění dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.
Důraz na spolupráci s rodinou
– rodinu brát jako prvotní a nezastupitelnou ve výchově dětí
– rodičům nabízet odbornou literaturu a pedagogickou konzultační poradnu
– aktivní oboustranná spolupráce, např.:
* 3leté portfolio (co se dítěti nejvíce povedlo, to si samo založí)
* semináře pro rodiče
* výpomoc nejrůznějšího charakteru (suroviny, materiál, besedy, osobní účast)
* a mnoho dalších
U dětí podporujeme radost ze hry, z učení, z činností
Ø Stavíme na tom, co dítě umí
Ø Dáváme zažít dětem radost z výsledků
Ø Oceňujeme nejen výsledek, ale i proces činností dítěte
Ø Necháváme dítěti samostatně řešení objevovat tím, že je necháváme věci dělat
Ø Necháváme dítě dokončit hru, činnosti
Skrývá-li vaše domácnost i níže uvedené předměty, které tam jen tak leží, budeme rádi, když si na nás vzpomenete.
Děkujeme.
Věci, za které budeme rádi:
·
o kobercová páska
o drátky
o hřebíčky s větší hlavičkou
o ohoblované dřeva, lišty
o korek
o pet víčka
o menší skleničky s víčkem
o menší kamínky, kamínkovou drť
·
o přírodniny (sušené byliny, rákos)
o nepotřebné nářadí do dílny (např. menší pilky, kladívka, kleště, atd.)
o nařezané dřevěné destičky (čtverce, obdélníky …)
o velké hobliny
o šňůrky, vlny pestrých barev
o knoflíky
o kancelářské sponky
·
o peří – brka, malé peříčka
o izolepy
o různé stužky
o juta, pytlovina
o role papíru na kreslení
o lepidla
o cokoliv
TĚŠÍME SE NA SPOLUPRÁCI SE VŠEMI RODIČI.
